Håller tummarna

Jag och rebecca var ner på VUC ( vuxenutbildningscenter ) idag för att vi vill plugga allmäna ämnen.
Matematik A ( Jag har IG i det sen gymnasiet ) .
Historia A
Datakunskap A
Engelska B
Psykologi A
Naturkunskap B

Dom börjar i mars. Sen ville vi fråga om vi får ta typ några ämnen från Vård och omsorgs programmet som börjar i April.
Man får göra så.

Men vi fick en riktigt satkärring som var så negativ. Hon bara babblade om att det var dyrt och att dom inte har råd och hon bad REbecca ( som sade att hon ville plugga beteendevetenskap senare på höskola) att inte sätta upp målen som höga, dvs att hon sa att hon inte ska plugga det förs hon har jobbat inom det.

Okej, dubbelmoral. När man söker vissa jobb så kräver dom att man ska ha en teoretisk grundläggande utbildning inom det. Alltså pluggat.

För att tex komma in på vissa högskoleprogram måste man ha pluggat vissa ämnen på komvux. ( det är nästan enda anledningen för att få plugga komvux)
Man kan alltså inte göra som vi. Plugga dom där ämnena och sen några från vård och omsorg för att vi vill pröva på och kolla om det är intressant. Man måste alltså ha arbetat inom det man vill plugga till.

Dom prioriterar äldre folk, arbetslösa och dom som inte har gymnasieutbildning.

Vi sket i henne. Vi tog ansökningspapper, csn papper och högskolekatalog.
Åkte hem. Fyllde i dom där ämnena jag skrev i början. Sen "ljög" vi. Vi kollade i högskolekatalogen där vi hittade program som behövde just dom ämnena ovanför.
Så nu får vi vänta och se hur det blir.

Sökte även in på Vård och omsorgs programmet. Haha. Så vi vet inte riktig vars vi kommer hamna tillsut.

Jag hoppas verkligen att jag får plugga dom där vanliga ämnena, jag behöver plugga upp dom och det är bra i framtiden. Sen någonting att göra, plus att jag kanske kommer på om 5 år att jag vill plugga till sjuksyrra tex... ja då har jag ingen lust att börja plugga upp en massa ämnen. Då vill jag redan ha behörighet till den linjen på högskolan som jag vill gå på.

Usch vilken tråkigt blogginlägg detta blev. Svårt att förklara allt på datan såhär för er.

Men det finns inga jobb, inga bidrag som hjälper till, Arbetsförmedligen har höjt sin gräns för arbetssökande som ska ut på lärlings skit till 25år. Och nu får man inte heller plugga som man vill?
Hur ser detta jävla samhälle ut egentligen ?
Dom uppmanar folk att plugga, skaffa erfarenhet osv osv.. Men sen när man väl ska göra det, blir man nästan nekad för att man är högutbildad och redan har en gymnasieutbildning. Det är fan sjukt..

Kan man inte bara få plugga dom ämnena man inte har, skaffa sig något att göra, skaffa teoretisk utildning, få ansvar, komma på vad man vill och skaffa bättre behörighet till högskolan ist för att jobba.

Jävla skit samhälle. Hoppas ni inte somnade medans ni läste! haha






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback